Stemmen doe je vanuit een bepaalde overtuiging, maar kiezers kijken natuurlijk ook naar wat partijen in financiële zin te bieden hebben.
In de aanloop naar de verkiezingen van 15 maart inventariseert Business Insider hoe politieke keuzes uitpakken voor je portemonnee.
Uit de doorrekening van partijprogramma’s door het Centraal Planbureau blijkt dat de zonnige economische vooruitzichten per saldo leiden tot keuzes waarbij iedereen er gemiddeld genomen op vooruit gaat. Maar dat zegt weinig over hoe politieke keuzes op deelgebieden uitvallen.
In het eerste deel van ‘Zo stemt je portemonnee’ kijken we naar autogebruik. Onderstaand overzicht behandelt de keuzes van 15 partijen, geselecteerd op een selectie van partijen die in recente peilingen kans maken op minstens één Kamerzetel.
Gekeken is naar de verkiezingsprogramma’s, aangevuld met de analyse van het Centraal Planbureau voor partijen die hun programma hebben laten doorrekenen.
Keuzes voor de auto
Bij de auto komen er een aantal keuzes naar voren. Een aantal partijen wil een vorm van rekening- of spitsrijden invoeren. Vaak in combinatie met een verlaging van andere autobelastingen zoals de motorrijtuigenbelasting (mrb).
D66, GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren, SGP, ChristenUnie en de SP kiezen allemaal voor een vorm van kilometerbeprijzing, al dan niet via een spitsheffing.
Bij rekeningrijden verschuift de last van het bezit naar het gebruik van auto's. Waar precies het omslagpunt ligt voor autobezitters hangt sterk af van het kilometertarief dat gekozen zou worden. In de onderstaande overzichtstabel is symbolisch voor 10 duizend kilometer per jaar gekozen - dit met het idee dat wie minder rijdt voordeel heeft en wie meer kilometers maakt slechter af is met rekeningrijden.
(✖=negatief, ✓= positief, - = neutraal)
Een aantal partijen wil ook sleutelen aan de faciliteiten voor leaserijders en de reiskostenvergoedingen voor woonwerkverkeer.
DENK en ChristenUnie willen de fiscale aftrekbaarheid van de eigen bijdrage van werknemers voor een duurdere leaseauto afschaffen. Dit is een lastenverzwaring.
GroenLinks wil de mogelijkheden voor leaserijders om te tanken op kosten van de werkgever beperken. GroenLinks wil ook de belastingvrije reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer met de auto afschaffen. VNL doet hetzelfde (maar schaft daarbij ook de vergoeding voor zakelijk verkeer af, zowel voor ov- als autokilometers).
VNL heeft als pluspunt voor autobezitters wel dat de accijnzen op benzine, diesel en LPG worden verlaagd. VVD verlaagt zowel de motorrijtuigenbelasting als de aanschafbelasting bpm. PVV kiest voor een halvering van de motorrijtuigenbelasting.